 |
Łożysko
stożkowe - jest to łożysko toczne, w krórym elementy toczne
mające zazwyczaj kształ stożków ściętych, poruszają się po bieżni,
która również jest stożkiem. Łożysko to charakteryzuje się tym,
że obciążenia osiowe które może przenieść, są tego samego rzędu,
co obciążenia promieniowe, które może przenieść. Elementami
tocznymi w łożysku stożkowym są stożki o niewielkiej zbieżności.
Linie rzutowania wszystkich powierzchni stożkowych przecinają
się w jednym punkcie osi łożyska. Stosunek maksymalnych obciążeń
promieniowych do obciążeń osiowych, jakimi może być obciążone
łożysko, zależy od odległości tego punktu do powierzchni czołowej
łożyska. Jest to typowe łożysko dzielone - każdy z pierścieni
łożyska, jak i koszyk z elementami tocznymi można od siebie
oddzielić bez użycia większej siły. Dlatego też, po zainstalowaniu
łożyska na wale, musi być ono cały czas obciążone spoczynkową
siłą osiową. Z powodu tej specyficznej - dzielonej konstrukcji,
łożysko to nie jest produkowane z wbudowanymi uszczelnieniami.
Aby zapewnić więc odpowiednie smarowanie i zabezpieczyć przed
wypływem środka smarnego, łożyska te osadza się w specjalnych
oprawach łożyskowych, lub w zamkniętych komorach łożyskowych.
Łożyska stożkowe, tak jak większość innych łożysk tocznych,
mogą być wykonane jako jedno-, lub wielorzędowe (sposród wielorzędowych,
najczęściej spotyka się łożyska stożkowe czterorzędowe, które
służą do łożyskowania walców
|
Łożysko
stożkowe zostało wynalezione i opatentowane w 1898r. przez Henrego
Timkena. Rok później założył on w Saint Louis firmę Timken Roller
Bearing Axle Company zajmującą się produkcją łożysk stożkowych.
Łożyska
stożkowe są wykonywane W seriach 320, 302, 322, 303, 313, 323
o wymiarach głównych zgodnych z PN-75/M-86220. Łożyska toczne.
Łożyska stożkowe jednorzędowe, natomiast wymiary wewnętrzne,
tj. średnica bieżni pierścienia zewnętrznego oraz kąt działania
łożyska są zgodne z BN-79/i 131-11.
|