 |
Progresywny układ centralnego smarowania |
- Proste i funkcjonalne rozwiązanie przewidziane do niewielkich maszyn i urządzeń. |
 |
- Układ tego typu zasilany jest z pompy, do której przyłączone są rozdzielacze progresywne |
- Przeznaczone do podawania olejów o lepkości powyżej 40 cST i smarów o klasie konsystencji
do 2 wg NLGI. |
- Idealnie nadają się do układów o niewielkim lub średnim zapotrzebowaniu punktów na środek smarny. |
- Do smarowania pojazdów (ciągniki, autobusy) i roboczych maszyn jezdnych (ładowarki, koparki,
maszyny rolnicze, górnicze, budowlane) |
- mniejsze maszyny i urządzenia |
- Układy te mogą pracować okresowo lub ciągle |
Opis działania: |
-Zasilanie pompą ręczną, pneumatyczną, elektryczną lub pompa wieloprzewodowa, w której wykorzystuje się tylko jedno wyjście. Rozdzielacz główny (pierwszego stopnia) rozprowadza smar do rozdzielaczy drugiego stopnia, a te z kolei do punktów smarowania. |
|
|
Regulacja ilości środka smarnego: |
|
-Poprzez regulację czasu pracy pompy i czasu przerwy pomiędzy kolejnymi cyklami. Regulacja ta dotyczy całego układu i zmiana tych parametrów może być prowadzona podczas bieżącej eksploatacji.
Poprzez grupowanie wyjść i jest prowadzony indywidualnie dla każdego punktu na etapie projektowania. Wprowadzanie zmian w trakcie montażu oraz eksploatacji nie zawsze jest możliwe. Możliwość grupowania wyjść wynika z zasady pracy rozdzielacza, który podaje na każde wyjście taką samą porcję smaru (dla rozdzielacza typu SSV jest to 0,2 cm3 na jeden cykl). Jeżeli do niektórych punktów smarowania powinna zostać podana większa porcja smaru niż do innych to można to osiągnąć przez grupowanie wyjść. |
|
|
Zalety: |
Wady: |
- stosunkowo niski koszt układu
- proste monitorowanie pracy całego układu
- prosta budowa i obsługa
- niezawodność systemu
- wysokie ciśnienia pracy
- mała wrażliwość na zmiany temperatury
- precyzyjne dawkowanie środka smarnego
- modułowa budowa umożliwiająca łatwą rozbudowę
- różnorodność wariantów i typów
- mała ilość środka smarnego pozostająca w układzie
|
- ograniczenie rozległości układu
- wrażliwość na zanieczyszczenia
|
|
|
Zakres stosowania układów natryskowych |
|
|
Rodzaj środka smarnego - olej o lepkości od 40 cST lub smar o klasie konsystencji do 2 wg NLGI |
Liczba punktów smarowania (dysz) - do ok. 200 |
Odległość od pompy do najdalszego punktu smarowania- 15 m (dla smaru klasy 2 i w temp. do -25°C) |
Zapotrzebowanie punktów na środek smarny - niewielkie lub średnie |
Zakres temperatur pracy - od - 20 do +70 st.C |
|
Elementy do układy natryskowego: |